hpmc

روش های حل کردن اچ پی ام سی

روش های حل کردن اچ پی ام سی در آب

هنگام حل اچ پی ام سی هیدروکسی پروپیل متیل سلولز در آب سرد ، احتمالا با این مشکل مواجه میشویم که در آب نامحلول است و تشکیل شکل های سفید دهد حتی در صورت هم زدن باز هم قابل حل نیست. اما این خلاف چیزی است که در مورد اچ پی ام سی تا بدین جا انتظار داریم. در واقع در اولین مرحله ژل روی سطح بوجود می آید.

روش های انحلال اچ پی ام سی در آب

  • انحلال آب گرم: از آنجا که HPMC در آب داغ قتابل حل نیست ، بنابراین در ابتدا می تواند در آب داغ پراکنده شود و بدنبال خنک شدن آب ادامه فرآیند حل شدن انجام پذیرد.
  • روش اختلاط پودر: مخلوط کردن پودر HPMC با سایر مواد پودری دیگر با استفاده از میکسر ، سپس اضافه کردن آب برای حل کردن مخلوط. در این حالت HPMC بدون تشکیل لخته سازی قابل حل است. لازم به ذکر است که در تولید پودر بتونه و ملات از این روش استفاده می کنند.
  • سومین روش هم استفاده از یک حلال آنی مانند اتانول است که این روش انحلال بازدهی بالایی داد.

به صورت کلی و طبق نظر متخصصین در شرکت تولیدی بازرگانی پردیس شیمی صنعت، هرچه گرید غلظت دهنده هایی مثل اچ پی ام سی بالاتر باشد قابلیت حل شوندگی آنها در آب بیشتر میشود اما قدرت نگه دارندگی آب در آنها برای طولانی مدت کاهش می یابد.

مثال

به عنوان مثال گرید 4010  نسبت به گرید 8010 قابلیت حل شوندگی پایین تری در آب دارد اما مدت زمان بیشتری قادر است تا آب را در خود جذب نماید.

از نکات مهم دیگر در رابطه با گرید محصولات، میزان مصرف گریدهاست چرا که با توجه به این موضوع که با بالا رفتن گرید

توانایی انحلال در آب بیشتر می شود از این رو میزان کمتری برای هر بار ساخت محصول مورد نیاز است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *