hpmc

اچ پی ام سی در صنایع دارویی

eye-drop-hpmc-livond

کاربرد اچ پی ام سی در صنایع دارویی

امروزه نزدیک به صد دارو وجود دارند که در تولید آنها از اچ پی ام سی استفاده میشود. اگر چه این ماده درآب محلول است اما با قرار گرفتن در محیط ابی از خود خاصیت ژله ای نشان میدهد. هیدروکسی متیل موجود در اچ پی ام سی به ان خاصیت اب دوستی داده است. به طور مثال وجود زنجیره های بسیار فشرده از این ماده در قرص از انحلال سریع قرص در محیط آبی جلوگیری میکند. همینطور این ماده در تولیدات دارویی به عنوان ماده تثبیت کننده، ماده غشایی، ماده پوششی و ماده چسبنده قرص است. hpmc نقش مهمی در تهیه لنز ها و قطره های شستشوی چشم دارد.

کاربرد اچ پی ام سی در قطره های چشمی

محلولهای هایپرملوز به عنوان یک جایگزین نیمه سنتتیک اشک مصنوعی است که ساختار مولکولی آن بر یک ترکیب سلولوئیدی پایه و محلول در آب است. این ترکیب باعث روانکاری قرنیه می شود در نتیجه به کاهش تحریک چشم و جلوگیری از خشکی چشم کمک بسیاری میکند.

کاربرد اچ پی ام سی در سایر محصولا دارویی

hpmc علاوه بر استفاده در قطره های چشمی ، به عنوان ماده کمکی در فرمولاسیون قرص خوراکی و کپسول استفاده میشود ، به عنوان ماده آزاد کننده کنترل شده عمل می کند تا انتشار یک ترکیب دارویی در دستگاه گوارش را با تأخیر مواجه کند.

هیدروکسی پروپیل متیل سلولز به عنوان تثبیت کننده های امولسیون و غلیظ کننده سس ها عمل می کند. از اچ پی ام سی به عنوان افزودنی برای ذخیره ی ماهی های منجمد نیز به کار میرود تا مانع تغییر رنگ و کیفیت محصول شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *